X
تبلیغات
رایتل
+ سجاد سه‌شنبه 6 مهر 1395 12:09

«به نام خدا»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روش تحقیق

درسنامه مقدمات پژوهش

منبع شناسی، روش مطالعه و خلاصه نویسی، روش پژوهش،و مقاله نویسی

(گام­های آغازین پژوهش و مقاله نویسی)

پیشگفتار

کنجکاوی یکی از ویژگی­های جدا نشدنی انسان است که پایه و اساس تحقیق و پژوهش را تشکیل می­دهد. زندگی روزمره همة مردم به گونه­ای آگاه یا ناخودآگاه با کنجکاوی عجین است. قسمت عمدة ‌اختراعات و اکتشافات حاضر نیز در سایه همین کنجکاوی و تلاش مداوم و پی­گیر فراهم آمده است.

مسأله تحقیق و پژوهش یکی از بنیادی­ترین مسائل مربوط به جوامع امروزی بشر می­باشد به نحوی که تقریبا هیچ­گونه نظام دهی و یا پیشرفت و توسعة صنعتی اقتصادی، ‌اجتماعی و به سامان کردن کارها و جز آن بدون انجام تحقیقات و مطالعات اساسی پیشین ممکن نخواهد بود.

انجام پژوهش و طرز نوشتن مقالات پژوهشی یعنی گزارش کار پژوهش و نتایج حاصل باید از مراحل دبستان و دبیرستان به جوانان یاد داده شود تا هنگامی که به دانشگاه وارد می­شوند، با روحیه­ای قوی و آماده برای پژوهش­های گوناگون در رشته خود شروع به کار کنند. هر چند انتظار یک پژوهش دقیق علمی از دانشجویان دوره­های کارشناسی ارشد و دکتری برده می­شود.[1]

متأسفانه جای این درس در مدارس ما خالی است و در بسیاری از رشته­های تحصیلی دانشگاه نیز دانشجویان بعد از چهار سال فارغ التحصیل می­شوند بدون آنکه کوچکترین آشنایی با تحقیق و پژوهش پیدا کرده باشند.

از سوی دیگر در آن رشته­های تحصیلی که روش تحقیق وجود دارد عدم اطلاع قبلی دانشجویان از مقدمات و مسائل ابتدایی مربوط به پژوهش نه تنها باعث می­شود از درس روش پژوهش، بهره کافی و وافی نبرند، بلکه اغلب مایة ‌کندی پیشرفت تدریس و کاهش سطح علمی آنان نیز می­گردد.

در این متن مهارت‌هایی لازم برای کسانی که قصد ورود به عرصه پژوهش را دارند در قالب 14 درس در دو بخش ارائه می­شود. بخش اول شامل: منابع پژوهش، کتابخانه، روش مطالعه، روش یادداشت و فیش برداری، روش تلخیص، چکیده نویسی ونتیجه گیری؛ بخش دوم شامل: کلیات (آشنایی با مفاهیم ضروری و ویژگی­های پژوهشگر و مراحل پژوهش)، انتخاب موضوع، طرح تحقیق و ... بدیهی است صرف آشنایی با این مباحث منجر به پژوهشگر شدن کسی نخواهد شد، بلکه ممارست عملی و تحقیق عملی نقش مهمی در ایجاد این توانایی دارد بنابراین بعد از هر درس تمرین­های عملی برای دستیابی به مهارت ارائه شده مطرح شده است که امید است دانش­پژوهان عزیز با همت خود آنها را انجام دهند.

در دوره کارشناسی ارشد، پژوهش مفهومی جدید به دست می‌آورد و اولین بار تمرین پژوهش در تز کارشناسی ارشد جلوه‌گر می‌شود. در این دوره دانشجو برای اولین بارپژوهش را تمرین می‌کند، اما هیچ‌کس از این پژوهش انتظار نوآوری ندارد. یعنی در اینمرحله شخص در مورد یک موضوع خاص تمام منابع موجود را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها رابررسی و تحلیل می‌کند، اما حرف تازه و نوآوری خاصی وجود ندارد.

پژوهش به معنای واقعی کلمه در هنگام نوشتن رساله دکترا جلوه‌گر می‌شود.یعنی در این مرحله انتظار می‌رود که فرد به‌عنوان یک پژوهشگر حرف تازه‌ای برای گفتنداشته باشد.

لازمه این کار آن است که تمام تحقیقات قبلی در حوزه مورد نظر جمع‌آوری، نقد وتحلیل شود و در نهایت نوآوری دانشجو به آن اضافه شود، حتی اگر این حرف تازه، حرفچندان بزرگی نباشد.

پس از این مرحله ادامه این پژوهش‌هاست که فارغ‌التحصیل دانشگاه که درجهاستادیاری دارد می‌تواند با ارائه 10 پژوهش محوری و تأثیرگذار در سطح جهانی به درجهدانشیاری برسد.

فرمت فایل:

ورد

تعداد صفحه:

131

حجم فایل:

218KB 

فهرست :

پیش گفتار. 9

بخش نخست.. 11

درس اول. 12

آشنایی با منابع. 12

اهداف 12

منبع شناسی.. 12

تعریف منبع.. 12

انواع منابع. 12

1ـ منابع مکتوب و غیر مکتوب:13

منابع چاپی (مکتوب):13

فهرست‌ نویسی‌ پیش‌ از انتشار (فیپا)14

شماره استاندارد بین المللی کتاب (شابک):15

شماره استاندارد بین‎المللی پیایندهای ایران (شاپا ISSN):16

منابع غیر مکتوب:17

2. منابع دست اول و دست دوم:18

3. منابع عمیق و سطحی.. 18

4. منابع مرجع و غیر مرجع :19

انواع منابع مرجع:19

1. کتابشناسی ها و مأخذ شناسی ها (فهرست ها):19

2. دایره المعارف ها (دانشنامه ها):20

3. فرهنگ نامه ها (لغت نامه ها):20

4. زندگینامه ها (تراجم):21

5 . سالنامه ها:21

6. نمایه ها (معجم ها):21

سالنامه ها22

ویژگی های منابع مطلوب:22

راههای شناسایی منابع :22

کتابشناسی (توصیفی و موضوعی)23

چکیده. 23

درس دوم. 27

آشنایی با کتابخانه. 27

الف. آشنایی با کتابخانه ها27

ب. وظایف و کارکردهای کتابخانه:27

ج. ساختار و تشکیلات کتابخانه. 28

د. کارکرد کتابخانه در تحقیق. 28

ر. انواع کتابخانه ها:28

ز. دسترسی به مخازن کتابخانه:29

ذ. سیستم تنظیم منابع کتابخانه. 29

ه. شیوه استفاده از منابع کتابخانه. 31

آشنایی با مهارت مطالعه. 33

تعریف مطالعه. 34

ایجاد انگیزه برای مطالعه کردن. 34

اهمیت و ارزش مطالعه:35

اهداف و آثار مطالعه. 36

انواع و اقسام مطالعه. 37

اقسام مطالعه از جهت موضوع. 37

اقسام مطالعه از جهت اهداف.. 38

سطوح مطالعه. 38

موانع کلی مطالعه. 39

چکیده:39

کار عملی.. 40

درس چهارم. 41

شرایط مطالعه. 41

شرایط و عوامل افزایش بهره وری مطالعه. 41

1ـ شرایط روحی و معنوی.. 41

2ـ شرایط شناختی.. 41

3ـ شرایط روانی.. 41

4ـ شرایط جسمی.. 42

5ـ شرایط زمانی.. 43

6ـ شرایط مکانی.. 44

7ـ شرایط فیزیکی.. 45

8ـ تمرکز حواس... 45

10ـ اصلاح رفتار مطالعاتی.. 47

مراحل اصلاح مطالعه. 47

درس پنجم. 50

روشهای مطالعه. 50

مطالعه عمیق. 50

مطالعه مروری.. 50

مطالعه جستجوگر. 51

رو ش مطالعه برتر. 51

روش و مراحل مطالعه. 52

الف) بخش پیش مطالعه ( پیش خوانی، مرور اجمالی یا بررسی رئوس مطالب «Survey » ):52

ب) بخش حین مطالعه (خواندن، تفکر، یادداشت برداری و علامت گذاری «Read »):53

1. خواندن:53

2. تفکر و خرد ورزی:53

3. یادداشت برداری، علامت زدن. 54

4. طرح شبکه ای برای مطالعه. 55

ج) بخش پس از مطالعه:57

1ـ حفظ کردن مطالب مهم (Recite ):57

2ـ مرور، دوره و تجدید نظر کردن (Review :57

منحنی فراموشی.. 57

برای مطالعه. 58

درس ششم. 61

تند خوانی و عوامل کند خوانی.. 61

تعریف تندخوانی.. 61

فواید تندخوانی.. 62

اصول تندخوانی.. 63

شرایط تندخوانی.. 63

علل کاهش سرعت مطالعه. 63

  1. . محتوای یادداشت:66

2. انواع یادداشت برداری.. 67

3.شیوه و ابزار یادداشت:67

مزایای فیش نویسی:68

تنظیم یادداشتها69

1. 3. طرز به کار بردن یادداشتها70

مراحل اصلی نگارش... 71

قواعد ضروری نگارش... 72

شیوه نگارش... 72

شیوه نوشتن.. 72

فایده نشان گذاری.. 73

نشان های رایج.. 73

درس هفتم. 76

خلاصه نویسی را توضیح دهد.76

مهارت خلاصه‌نویسی.. 76

مهارت چکیده‌نویسی.. 79

مهارت گزارش‌نویسی عمومی.. 80

مهارت گزارش‌نویسی فنی.. 81

کار عمل.. 83

درس هشتم. 84

مقاله و مقاله نویسی.. 84

روش مقاله نویسی.. 84

تعریف مقاله و انواع آن. 84

شرایط مقاله نویسی.. 86

اجزای اصلی یک مقاله. 86

عنوان مقاله. 86

اسامی نویسنده یا نویسندگان و وابستگی سازمانی آنان. 87

چکیده87

واژههای کلیدی.. 88

مقدمه مقاله. 88

روش پژوهش... 88

بحث و نتیجه گیری.. 89

یادداشت ها89

فهرست منابع. 89

مقررات ارسال مقاله. 89

طریقه ارزیابی مقاله. 89

ارزیابی یک مقاله برای انتشار. 90

چکیده91

کار عملی:91

بخش دوم. 92

درس نهم. 92

کلیات: تعریف تحقیق و انواع آن. 93

تعریف لغوی تحقیق:93

تعریف اصطلاحی تحقیق:94

روش تحقیق.. 95

ویژگی های تحقیق خوب:95

اهمیت، ضرورت و آثار تحقیق:96

ویژگی های پژوهش گر. 97

ویژگی های علمی:97

ویژگی های روحی اخلاق و عاطفی.. 98

کار عملی.. 99

درس دهم. 100

انواع و روش های تحقیق.. 100

انواع تحقیق:100

روش های تحقیق:103

درس یازدهم. 105

مراحل پژوهش... 105

مرحله نخست تحقیق: انتخاب موضوع. 105

شرایط موضوع تحقیق:106

فرایند موضوع یابی، فرایند پرسش یابی است.108

تبدیل مشکل به مسئله. 108

شیوه تجزیه مسأله. 109

اصول تجزیه مسأله به سؤال.. 109

انتخاب سؤال.. 110

تبدیل سؤال به عنوان.. 110

درس دوازدهم. 111

مرحلة دوم تحقیق: طراحی تحقیق. 111

تعریف طرح تحقیق.. 112

فواید طرح تحقیق.. 112

مراحل اساسی طراحی.. 113

بخش­های یک طرح تحقیق.. 113

تعریف موضوع (بیان مسأله). 114

پیشینه پژوهش (مرور تحقیقات پیشین). 115

فواید مطالعه پیشینه. 115

نکات قابل توجه در پیشینه نویسی.. 116

درس سیزدهم. 118

اهمیت، ضرورت و ارزش تحقیق. 118

اهداف تحقیق.. 119

سؤالات تحقیق.. 120

انواع سئوالات تحقیق.. 120

فرضیه ها (در صورت دارا بودن). 121

متغیرها (در صورت دارا بودن آنها). 122

درس چهاردهم. 124

انواع ساختار:124

ب ـ روش شناسی:126

نوع پژوهش.... 126

ابزار گردآوری دادهها126

أ. منابع و اطلاعات و مدارک موجود. 126

ب. مشاهده:127

ج. مصاحبه. 127

د. پرسشنامه. 128

توصیه های لازم هنگام نوشتن طرح تحقیق.. 129

 


خرید و دانلود روش تحقیق